Pompoen gnocchi: een herfsttopper

Pompoen en herfst gaan voor mij hand in hand samen. Maar wil je eens iets anders dan pompoensoep? Wel deze gnocchi zijn heerlijk! De truc? Gebruik niet te veel bloem, anders worden ze veel te zwaar.

pompoen

Het liefst werk ik met de butternut of flespompoen omdat hij veelzijdig is. Je kan hem gebruiken voor:

  • Soep
  • Gratin
  • Taart
  • Ovenschotels

Bovendien is hij ideaal van grootte en schilt hij gemakkelijk. Qua smaak overheerst hij niet, maar heeft een lekkere nootachtige en zoete smaak.

Je kan dit gerecht volledig vegetarisch maken door de spekblokjes te vervangen door bijvoorbeeld gebakken (bos)champignons.

Het vraagt een beetje werk, maar het is de moeite om je er aan te wagen.

smakelijkgroen

Pompoengnocchi

Pompoen gnocchi

Een heerlijk herfsttopper. 
Maaltijd Hoofdgerecht
Keuken Europees
Keyword Pompoen
Aantal 4

Wat heb je nodig?

  • 1 kg pompoen vb. butternut
  • 1 ei
  • 350 g bloem
  • 125 g bacon in blokjes
  • voor de afwerking
  • parmezaan schilfers
  • rucola
  • gerookte paprikavlokken optioneel
  • basiliucm
  • peper en zout
  • olijfolie

Wat moet je doen?

  • Schil de pompoen en verwijder de pitten. Snij de pompoen in blokjes. Doe ze in een ovenschaal met een heel klein beetje olie en rooster ze 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
  • Haal de pompoen uit de oven, laat hem uitlekken indien nodig en plet de pompoen nog als hij warm is. 
  • Voeg het ei toe en meng ook de bloem eronder. Het deeg mag nog een beetje kleverig zijn.
  • Doe het deeg ongeveer in 4 en laat een nachtje in de koelkast rusten.
  • Rol het deeg uit op een bebloemd werkblad tot lange strengen van ongeveer 2 cm diameter en snij ze in stukjes. Maak ze niet te groot en maak ze een beetje ovaal met een vork zodat ze de typische vorm krijgen.
    pompoen
  • Kook voldoende water met een beetje bouillon en kook de gnocchi. Ze zijn klaar als ze boven komen drijven. Doe het eventueel in porties.
  • Haal ze uit het kookvocht en zet even opzij.
  • Bak intussen het spek in een pan, zodra het spek klaar is kan je de gnocchi toevoegen. Kruid bij met peper en met de gerookte paprika vlokken (voorzichtig met het zout door het spek)
  • Werk af met de rucola, basilicum en parmezaanschilfers

Notes

Je kan hiervan perfect een volledig vegetarisch gerecht van maken: laat het spek weg en vervang door (bos) champignons en de parmezaan door feta. 

Wil je iets delen? Altijd fijn om iets van je te lezen!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.